HORLAMA VE UYKU APNE SENDROMU
Ana Sayfa / Horlama ve Uyku Apne Sendromu

Horlama, tıkanmaya yatkın bir hava yolunun belirtisidir. Gerçekte, horlama sesi, daralmış hava yollarında vücudun fazlasıyla çaba harcayarak nefes almaya çalışmasından kaynaklanmaktadır. Horlama her zaman masum değildir, bazen yaşamı bile tehdit edebilen "uyku apnesi" denilen tehlikeli bir hastalığın belirtisi olabilir.

Obstrüktif (Tıkayıcı) Uyku Apne Sendromu Nedir?
"Apne" Yunanca'da "nefessizlik" anlamına gelir. Obstrüktif uyku apne sendromu uyku sırasında tekrar tekrar nefes durmaları ile karakterize bir hastalıktır. Nefes durmaları sırasında kandaki oksijen düzeyi azalır ve her apnenin ardından saniyeler süren kısa bir uyanıklık dönemi olur. Apneler gece boyunca yüzlerce defa tekrarlayabilir. Bu şekilde her gece onlarca hatta yüzlerce defa uyanan uyku apneli hastalar sık uyku bölünmeleri nedeniyle dinlendirici derin uyku evrelerine geçemezler. Ertesi sabah yorgun uyanırlar. İşaretle gösterilmiş olan bölgede hava akımı durmuştur. Şiddetli horlama, "Obstrüktif uyku apne sendromu"nun en sık görülen belirtilerinden biridir. Horlama bazen komşuların duyabileceği şiddette olabilir. Horlamanın kısa aralıklarla kesilmesi apnelerin varlığını gösterir. Sabahları yorgun uyanma, ağız kuruluğu, baş ağrısı, gündüz aşırı uyku hali, kilo alma, depresyon, unutkanlık, dikkat eksikliği, kolay sinirlenme, iş veriminde azalma, cinsel isteksizlik ve iktidarsızlık görülebilir.

Obstrüktif Uyku Apne Sendromu Neden Tehlikelidir?
Obstrüktif uyku apne sendromu ve horlaması olan kişilerde uzun dönemde yüksek tansiyon, kalp krizi, kalp yetmezliği, kalpte ritm bozuklukları, felç ve ani ölüm geçirme riski artmıştır. Obstrüktif uyku apne sendromu olan olgularda direksiyon başında veya iş yerinde uyuklama, dikkat dağınıklığı nedeniyle trafik ve iş kazalarında önemli artış saptanmaktadır.

Hastalık Nasıl Tanınır?
Uykuda solunum bozukluklarının tanısı "polisomnografi" adı verilen bir uyku testi ile konabilir. Polisomnografi ile uyku evreleri, uyku sırasında kaç kez nefes durması olduğu ve uykunun nasıl etkilendiği, yine uykuyu bölen diğer durumlar (periyodik bacak hareketi sendromu gibi) tespit edilir. Bir gecelik uyku kaydının ardından doktorunuz bu testi yorumlar, apneleriniz varsa şiddetine göre en uygun tedavinin ne olduğunu size açıklar. Tedavi planlanmadan önce hastaların mutlaka Kulak, Burun, Boğaz uzmanı tarafından görülmesi gerekir.

Tedavide Neler Yapılabilir?
Obstrüktif uyku-apne sendromunun tedavisi hastanın yaşam stili ve hastalığın ağırlığı gözönüne alınarak belirlenir. Tüm hastalar kilo vermeye, uyumadan önce uyku ilacı veya alkol almamaya teşvik edilir. Tedavi tıkanıklığa yol açan nedenin ortadan kaldırılmasıyla sağlanır. CPAP (devamlı pozitif basınçlı hava) adı verilen hava kompresörler en etkili ve kesin tedavi yöntemidir. Bu tedavi ile horlama, uykuda solunum durmaları ve bunların sebep olduğu kısa ve uzun dönemli problemler tamamen ortadan kalkmaktadır.

CPAP çeşitleri
Ameliyatlı yöntemlerle üst solunum yollarındaki tıkanıklığa yol açan yerler düzeltilmektedir. Ameliyatsız radyofrekans yöntemi ile aynı tıkanıklıklar buharlaştırılarak toparlanmaktadır.

Uyku Apnem Var Mı?
Eğer aşağıdaki sorulardan en az ikisine "her zaman" veya "sıklıkla " yanıtı veriyorsanız lütfen Kulak, Burun, Boğaz Hastalıkları Uzmanımıza danışınız.

Her zaman Sıklıkla Nadiren
Huzursuz Uyku
Horlama
Gündüz uyuklama hali