ORTA KULAK İLTİHABI
Ana Sayfa / Orta Kulak İltihabı

Orta Kulak İltihabı Nedir?
Orta kulak boşluğunda inflamasyon (yangı) oluşması durumuna orta kulak iltihabı denilmektedir. Bu yangı genellikle bakteriyel ya da viral bir enfeksiyonu takiben ortaya çıkar. Çoğunlukla da kulaklardan biri etkilenir. Orta kulak iltihabı hastalık nedeniyle doktor muayenesine giden çocuk hastalarda oldukça sık konulan bir tanıdır ve çocuklardaki işitme kaybının en sık sebebidir. Orta kulak iltihabı çocuklarda sık görülmesine karşın, yetişkinleri nadiren etkiler. Hastalık kış ve bahar aylarının başında daha çok meydana gelir.

Orta Kulak İltihabı Ciddi Bir Durum mudur?
Evet, çünkü ciddi kulak ağrısı ve işitme kaybına neden olur. İşitme kaybı özellikle çocuklarda öğrenme kapasitesinin azalmasına ve konuşmanın gecikmesine neden olabilir. Eğer hastalık doğru ve etkin bir şekilde tedavi edilmiş ise işitme neredeyse her zaman normale döner. Orta kulak iltihabı ciddi bir hastalıktır, çünkü enfeksiyon komşu yapılara sıçrayabilir. Kafa içinde özellikle mastoid kemik en önce etkilenir. Bu nedenledir ki hastalığın semptomlarını bilmek ve gerektiğinde doktorunuza danışmak önemlidir.

Orta Kulak İltihabının Sebepleri Nelerdir?
Orta kulak ile yutak (burnun en arkası) arasında yer alan ve orta kulağının havalanmasını ve dış ortamla olan basınç farkının ayarlanmasını sağlayan östaki borusu, soğuk algınlığı, alerji ya da bakteriyel ya da viral bir üst solunum yolu enfeksiyonu nedeniyle tıkanırsa kulak zarının arkasında mukus ya da iltihabik sıvı akümülasyonu (birikimi) olur. Buna orta kulak iltihabı diyoruz. Orta kulak boşluğunda iltihabik bir birikimin olması kulak ağrısına, kulak zarında kızarma ve bombeleşmeye neden olur. Kulak zarı yeterli titreşemediğinden ve orta kulakta hava olması gerekirken iltihabik mayi olmasından dolayı işitme kaybı meydana gelir. Bazen kulak zarı oluşan gerginliğe dayanamaz ve zayıf bir noktasından delinir. İltihap orta kulaktan dış kulak yoluna akar. Ama çoğunlukla şişmiş östaki borusu nedeniyle iltihap dışarı akamaz ve orta kulakta hapsolur. Enfeksiyon etkeninin de ortadan kalkmasıyla beraber orta kulakta efüzyon ya da seröz otitis media dediğimiz durum oluşur. Bu efüzyon kronikleşip aylarca hatta yıllarca orta kulak boşluğunda kalabilir. Bu da sık sık tekrarlayan orta kulak iltihaplarının nedenlerinden biridir ve işitme problemlerine neden olur.

Doktor Muayenehanesinde Neler Yapılır?
Doktorunuza başvurduğunuz zaman öncelikle şikayetlerinizi ve hikayenizi dinledikten sona genel bir kulak burun boğaz muayenesi olursunuz. Doktorunuz otoskop dediğimiz aletle kulaklarınıza bakar. İki tarafı birbiriyle karşılaştırır. Kulak zarında şişme, kızarma, bombeleşme ya da akıntı olup olmadığına bakar. Kulak zarının hareketli olup olmadığını kontrol eder. Bulguları birleştirerek tanısını koyar. Duruma göre odyogram ve timpanogram isteyebilir. Tanı konulduktan sonra doktorunuz reçetenizi yazar. İlaçlarınızı tarif edildiği şekilde kullanıp kontrole gelmeniz gereklidir. İlaçlarınızı kullanmaya başladıktan bir iki gün sonra ağrınız geçecektir, ancak enfeksiyon orta kulağınızdan tam olarak temizlenmemiştir. Bu nedenle ilaçların doktorunuzun önerdiği süre boyunca kullanılması hastalığın tam olarak iyileşmesi açısından çok önemlidir.

İlaç Tedavsinden Başka Tedaviler Var mıdır?
Orta kula iltihapları çoğunlukla ilaç kullanılması ile geçer. Bazı vakalarda daha ileri tedavi seçenekleri önerilebilir. Miringotomi diye adlandırılan, kulak zarında cerrahi olarak küçük bir açıklık oluşturulup iltihabın dışarı drenajını sağlayarak kulak ağrısının yatıştırılması bir seçenek olarak size sunulabilir. Bu açıklık birkaç gün içinde iyileşir. Doktorunuz kulak tüpü takmayı da önerebilir. Orta kulak iltihabının geçmesi ve östaki borusunun normale dönmesi için gereken süre boyunca tüp kulakta kalabilir. Bu süreç içinde kulağa su kaçırmamaya dikkat edilmelidir, çünkü iltihap yeniden başlayabilir. Orta kulak iltihabı kronik olarak enfekte bademcik ve geniz etinden kaynaklanabilir. Bu durumda doktorunuz bademcik ve geniz etinin alınmasını önerebilir. Bu girişim kulağa tüp yerleştirme işlemi ile eş zamanlı olarak yapılabilir. Eğer alerjik zeminde hastalık oluşuyorsa alerjinin tedavisi gerekir.

Orta Kulak İltihabından Ne Zaman Şüphelenmek Gerekir?

Çocuk, buluğ çağ ve erişkinlerde;

Bu şikayetlerden bir ya da birkaçı varsa bir KBB uzmanına danışın.